torstai 24. huhtikuuta 2014

Ei ihan nappiin, mutta sinne päin - Siuntio pyöräilee

Siuntiossa on kauniit maisemat ja mukava pyöräillä ja kävellä.
Välillä tieto lähialueen liikenneverkosta on kuitenkin kateissa, niin päättäjillä, kuin virkamiehillä.
Joskus tuntuu, että halu ja taitokin on hukassa.

Pelottavinta on se, että kuinka huonosti edellä mainitut tuntevat asuinseutunsa ja he tekevät kuitenkin asukkaiden puolesta päätökset alueen palvelujen parantamiseksi.

Kun kokouksessa oli puhetta kantatie 51 alittavasta kevyenliikenteenväylästä (hinta-arvio 0,5-1 milj €), niin ensimmäinen kommentti oli, "tarviiko niitä alikulkuja rakentaa joka paikkaan?"

Kysyjän kannattaisi joskus kokeilla polkaista fillarilla tai kävellä jalkaisin Läntiseltä Kuninkaantieltä Störsvikintielle (kantatie 51 ylitys) perjantaina kello 17.00. ja pohtia kysymystä uudelleen.

Sitten Haagan omakotitaloalueelle..


Kaavoissa ja suunnitelmissa tässä kulkee kävely- ja pyörätie (Haaganrinne-Peltotie) . Koululaisten ahkerasti käyttämä reitti. 2000-luvun alussa karttoihin piirretty ja unohdettu. Kuva Haagasta päin otettu.
Peltotien päästä kuvattuna samainen kävely- ja pyörätie. On siihen saatu mopokieltomerkit, niin Peltotienpäätyyn, kuin pellon reunaankin. Hyvä reitti kuivalla kelillä, keväällä, syksyllä ja sateella melko mutaista menoa.

Haagan alueelta löytyy toinenkin kummallisuus.
Haagan omakotialueen ja Pohjoisen Säästöpankintien välisellä kävely- ja pyörätiellä on hidastustöyssy. Töyssy rakennettiin tiehen vuonna 2006 tai 2007. Kuitenkin valtiollinen Tiehalllinto on ohjeistanut jo vuonna 1998, ettei sellaisia tulisi tehdä.
Tiehallinto, tielaitos ja Suomen kuntaliitto: Kevyen liikenteen suunnittelu 1998
"Korotuksia (töyssyjä) pyörätielle pyöräliikenteen nopeuden alentamiseksi ei tulisi niiden pyöräilijöille aiheuttamien mukavuus- ja turvallisuusongelmien vuoksi rakentaa."

Ohje tuli noin 8 vuotta ennen töyssyjen rakentamista, taito vai tieto kateissa?
Kuvassa näkyy seuraavakin hassu suunnittelukukkanen, jossa sama taito tai tieto on kateissa. Suunnittelija ja toteuttaja lienee sama, kun samaan aikaan on rakennettukin.

Tässä alla parempi kuva ongelmasta.
Portit, jotka on asennettu estämään autoliikenne. Porttien välinen leveys on noin 100cm. Aikuisen polkupyörän tankonleveys noin 60-70cm ja suunnittelija lienee ajatellut, että koska aikuisen pyörän tanko on korkeammalla, kuin portin yläreuna, niin ongelmaa ei synny.
Lasten pyörissä tanko voi kuitenkin olla juuri porttien korkeudella ja niidenkin leveys on noin 60cm luokkaa. Pienellä pyöräilijällä jää noin 20cm molemmille puolille tilaa.

Kolmipyöräinen polkupyörä ja rahtipyörissä leveys on 90cm, tilaa jää molemmille puolille noin 5cm.Lain mukaan pyörä saa ola maksimi leveydeltää 1m 25cm, jos siinä on kolme pyörää.
 Mikäpä on sitten pyöräilijöille tarkoitetun vapaantilan tarve.
1998 tehdyn ohjeen mukaan portin aukon pitäisi olla vähintään 1,8m ja nykypäivän ohjeistuksen mukaan vähintään 2m.

Miten mahtaa oikeusoppineet suhtautua, jos joku hurauttaa ks. pätkällä portin pieleen ja kilauttaa lakimiehelleen. Ohjeet vuodelta 1998 ja tehty vastoin ohjeistusta 2006

Seuraava teksti voisi olla Bollstadintie-Käkelänkuja hässäkästä, jollei Siuntion tekninen johtaja ole sitä ennen lunastanut lupaustaa alueen pyöräilyn edistämiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti