maanantai 4. elokuuta 2014

Oli kesä, oli mopo, oli kesämopo

Oli kesä, oli mopo, olikesämopo, mopo, mopo.... lauleli Sleepy Sleepers aikanaan.

Siuntiossa kylillä, paikallislehdissä ja sosiaalisessa mediassa voi havannoida kesämopo ongelmasta. Moporalli ja sen tuomat ongelmat ja ongelmanratkaisut.

Välkkypäisin ratkaisu lienee se, että Siuntioon ei tarvitse rakentaa enää yhtään uutta kevyenliikenteenväylää. Tämän esityksen ideoinnut lienee liimannut perseensä kaksikomponenttiliimalla autonsa penkkiin. 

Uutta ajattelua on myös ehdotus rakenteilla olevalle Bollstadintie-asematunneli välille tehtävälle kevyenliikenteenväylälle esitetty portaiden rakennus. Tasaiselle maalle tehdyt portaat varmasti estävät mopoilun, taitavat vaan estää myös pyöräilyn? Ajatushautomon takaa löytyy koko väylää vastustava taho.

Nähtävästi kolmas konsti on sen verran hieno syötti, että sitä maistelee virkamiehet ja jokunen päättäjäkin. Kevyenliikenteenväylä on tervetullut, mutta moporalli tulee siellä estää. Tähän siis yhtyy järkeväkin ihminen, mutta miten se tehdään?

Konstiksi esitetään ajoesteitä, joilla mopoilu estetään. Ajatuksena hieno ja se joka tämän syötin nielee voi sitten polkupyörällänsä näyttää, millainen on ajoeste joka estää mopon, mutta ei polkupyörää. 

Siuntiossa on jo kunnan toimesta viritelty ajoesteitä kevyenliikenteenväylille, jotka eivät ole kyvyenliikenteenväylille osoitettujen rakennusohjeistuksien mukaisia ja jotka lisäävät onnettomuusriskejä. Ohjeistuksen vastaisten ajosteiden ongelmaksi tulee myös se, että jos niissä tapahtuvasta onnettomuustilanteesta lähdetään käräjille, niin Siuntion kunta on melkolailla housut nilkoissa. Siinä olisi selittämistä paatuneimmallekkin virkamiehelle, miten 2006 rakennettu ajoesteen ajoväylä on vain 100cm, kun 1998 tehdyissä ohjeissa se määritellään vähintään 180cm levyiseksi.

Mopoijen ja polkupyörien ohjaustangot ovat samaa leveysluokkaa ja lain mukaan mopojen ja polkupyörien leveyskin on samankokoinen. Standardileveys 80cm ja kolmipyöräinen mopo tai polkupyörä saa olla lain mukaan 125cm leveä. Teeppä siinä sitten este, joka estää 80 senttiä leveän mopon, mutta ei estä 125 senttistä polkupyörää. Harjoitusdiplomityönä voi tehdä autotielle esteen, joka estää moottiripyörän, mutta ei autoja, kuorma-autoja tai rekkoja.

Moporalli on ikävää , mutta pyöräilijöiden ja kävelijöiden matkatekoa sen varjolla ei voida, eikä saa estää tai hankaloittaa.

Moporallia ei ratkaista ajoesteillä ilman, että estetään pyöräily. Mopoilussa, kuten  muussakin liikenteessä on säännöt ja niitä rikkovia opastaa ja rankaisee poliisi. Sama tilanne on muuallakin liikenteessä. Ei ylinopeutta kantatiellä ajavien takia rakenneta autoille portaita tai portteja. Sielläkin ongelmat hoitaa poliisi erillaisin valvontakeinoin.

Valistus ja valvonta on avaimet moporallin vähentämiseksi. 

Ei ajoesteitä ja kepulikonsteja kevyenliikenteenväylille, kiitos.

Siuntiolainen ohjeistuksen vastainen ajoestoportti, josta on tätä nykyä toinen puolisko aukaistu maanalaisen
 "Ciclismo e la libertá" organisaation toimesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti