Esitys Siuntio talouden tasapainottamiseksi:
Esitys talouden
tasapainotusohjelmaksi.
1, Vuoden 2014
raameihin kiinteistöveron korotus vuoden 2011 tasolle
2. Mikäli
taloustilanne sitä edellyttää, vuonna 2015 kiinteistöveron korotus maksimiin.
(+381 799€)
3.Mikäli
taloustilanne jatkuu heikkona vielä tasapainotuskauden loppuun asti, tulee
harkita kunnallisveroon puolen prosenttiyksikön (21.5%) korotusta vuodelle
2017. (+930 891€)
Tämä ei saanut kannatusta, joten hallitus katsoi paremmaksi, että Siuntion kiinteistövero nousee ensi vuonna 2011 vuoden tasolle ja samalla Siuntio nostaa veroprosentin 21,5%.
Tämän johdosta jätin ensimmäistä kertaa koko kunnallispolitiikka"urallani" eriävän mielipiteen:
04.11.2013 Eriävä mielipide
KH § 210 Talouden
tasapainotusohjelma vuosille 2014-2017
KH § 211 Vuoden
2014 talousarvio ja vuosien 2015-2017 taloussuunnitelma
Siuntion kunnan
talousarvio vuodelle 2014 sisältää sekä kiinteistöveron noston vuoden 2011 tasolle,
että kuntaveroprosentin noston puolella prosenttiyksiköllä.
Sosiaalisesti
oikeudenmukaisempi ratkaisu olisi ollut ensivaiheessa kiinteistöveron nosto
vuoden 2011 tasolle, josta kunnan talouden strategiaseminaarissa on sovittu
laajalla poliittisella yhteisymmärryksellä ilman kuntaveron yhtäaikaista
nostoa.
Kiinteistöveron
tuotto on pääkaupunkiseudun läheisyyden vuoksi hyvä, toisin kuin kuntaverossa,
jossa työmatkavähennykset vähentävät kunnan saamaa verotuottoa. Kiinteistöveroa
maksavat myös kesäasukkaat.
Kuntaveron
nosto samanaikaisesti kiinteistöveron kanssa rasittaa palkka- ja yrittäjätuloja
saavia, sekä eläkeläisiä. Kuntaveroa ei makseta pääomatuloista. Kuntavero on
suhteellisesti raskaampi pieni- ja keskituloisille ja nyt esitetty talousarvio
tekee siitä suhteellisesti vielä raskaamman.
Kunnan
tasapainotusohjelma 2014-2017 on tehtävä kumulatiivisen alijäämän
kattamiseksi. Siuntiossa se on syntynyt paitsi yleisestä taloustilanteesta ja
siitä aiheutuneista tulojen menetyksistä, myös kuntalaisten palvelujen kannalta
välttämättömistä investoinneista. Siuntion kunta pienenä yksikkönä on lisäksi
hyvin haavoittuvainen yllätyksellisten menojen ja suhdannevaihteluiden suhteen.
Siuntion kunnan menot ovat maan keskiverron alapuolella, joka osoittaa, että
hallintokuntamme ovat panostaneet tuottavuuteen, kuten myös tarkkaan
taloudenpitoon.
Kumulatiivinen
alijäämä olisi ollut mahdollista kääntää ylijäämäiseksi pelkästään
kiinteistöveron nostamisella maksimiinsa, joka olisi pitänyt tehdä 2015, mikäli
taloustilanne olisi sitä edellyttänyt. Näin tasapainotuskauden tulokseksi
kauden lopussa tulisi + 381 799€.
Mikäli
vielä talouden tasapainotuskauden lopulle olisi varattu 21 prosentin nosto
puolella prosenttiyksiköllä, kumulatiivinen ylijäämä olisi ollut +930 891
€.
Kunnan tulee
luonnollisesti myös korkosuojata lainakantansa.
Kuntataloutta on
hoidettava pitkäjänteisesti, kestävästi sekä välttämällä äkkiliikkeitä. Tämä
näkemys tukee myös aktiivisen maapolitiikan mahdollisuuksia. Kuntalaisten on
lisäksi tiedettävä millaisia vaikutuksia kunnan vero- ja palvelumaksuilla on
heidän talouteensa vuoden aikajännettä pidemmällä ajalla.
Pitkäjänteisellä jaksotetulla
taloussuunnittelulla pystyisimme paremmin turvaamaan kuntalaisten ostovoiman,
jolla on suuri vaikutus myös paikalliselle elinkeinoelämälle. Myös tonttimyynnin tukeminen edellyttää
jaksottaista taloussuunnittelua. Nyt suunniteltu verojen kertakorotus tulee
heikentämään kehitysmahdollisuuksia niin tonttimyynnin osalta, kuin
kuntalaisten kotitalouksien osalta ja omiaan aiheuttamaan negatiivisen kierteen
Siuntion kuntatalouteen.
Kristian
Parviainen (sdp)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti